tiistai 18. helmikuuta 2014

Venemessut 2014, kiinnostavimmat kabiinit.

Viimeistään venemessuista alkaa perinteisesti tulevan avovesikauden odotus ja kaluston mahdolliset päivitys ja huoltotoimet. Avovesikausi 2014 päästiin tosin jo poikkeuksellisesti korkkaamaan tammikussa kun leuto talvi mahdollisti uistelut vielä vuodenvaihteen jälkeenkin. Tällä hetkellä tuntuu siltä että avovesikausi saattaisi alkaa hyvinkin pian edessä mutta eiköhän se takatalvi sieltä vielä tule.

Venemessut olivat mielestäni taas hieman supistuneet ja mitä venealan julkaisuja olen lukenut niin en yhtään ihmettele. Kauppa ei ole käynyt kotimaassa kovinkaan hyvin ja ollaanhan viime vuosina nähty niin jälleenmyyjien kuin valmistajienkin konkursseja. Muutamia kalamiehiä kiinnostavia valmistajia puuttui tyystin messuilta ja monien esillä olleiden merkkien osastot olivat pienentyneet takavuosista. Tarvikkeita ja esimerkiksi elektroniikkaa oli nähtävillä mielestäni entiseen malliin ja ainakin suurin osa aikaisemminkin nähdyistä kalastuspuolen myyjistä oli mielestäni jälleen paikalla.

Venepuolella itseäni kiinnosti erityisesti kabiini veneet kokoluokassa 6-7m joskin ennakkotietojen mukaan varsinaisia uutuuksia ei tuossa luokassa ollut kovinkaan montaa nähtävillä.

Viime vuonna esitelty Finnmasterin Pilot 7 tuli tarkasteltua uudestaan ja edelleen vaikutti varsin kiinnostavalta veneeltä. Erittäin tilava takatila ja hyvät säilytystilat. Hytistä kohtuullisen hyvä näkyvys ja riittävästi korkeutta pidemmällekin kipparille. Tulevana keväänä pääsee tätä testaamaan käytännössä Näsijärvellä.

Pilot 7.0
Pilotin takatilaa.

AMT 215 Pilothouse esiteltiin niinikään jo viime vuonna ja tätäkin tuli käytyä uudelleen ihmettelemässä. Nyt nähtävillä oleva vene oli varusteltu uistelukäyttöön mikä tietysti osaltaan lisäsi mielenkiintoa ko kapinetta kohtaan. Vene on 6,4m pitkä mutta jotenkin se ei kansi/sisätiloiltaan tunnu ihan niin suurelta. Takatilaa on ihan mukvasti mutta hytti tuntuu hivenen ahtaalta joka varmastikin johtuu osittain siitä että seisomakorkeutta on hieman rajallisesti kun itselläni lenkkarit jalassa hiukset hipoo kattoa. Kuitenkin kaikenkaikkiaan ihan mukavan oloinen vene ja mielestäni hyvin laadukkaasti viimeistelty.
Pykälää isompi malli olisi varmasti hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto ja ainakin jossain kohtaa tehtaalla oli käsittääkseni suunnitelmissa laajentaa Pilothouse mallistoaan.

AMT 215 PH.
AMT sisältä.
 
Etukäteistietojen perusteella kaikkein suurimpana mielenkiinnon kohteena itselläni olivat uudistuneet Quicksilver Pilothouse mallit joista suurin 755 esiteltiin messuilla jo viime vuonna. Uudestaankin tutkittuna vene vaikutti erittäin mielenkiintoiselta. Takatilat ovat suorastaan hulppeat ja Boston Whaler veneistä tutut kokonaan piiloon kääntyvät takatilan penkit vaikuttavat erittäin toimivalta ja jämäkältä ratkaisulta. Säilytystilaa on riittävästi ja ohjaamossa tilaa vallan mukavasti. Enemmän retkeily/yöpymiskäyttöön tulevalle veneilijälle hytti on tavallaan kokoluokassaan pieni jolloin varmastikin jonkun muun kuin Pilothouse tyypin vene lienee soveliaampi. Tässä isossa 755 mallissa kuskin oma sivuovi on mukava ominaisuus ja tarjoaa vaivattoman/nopean siirtymis mahdollisuuden keulaan esim. rantautumis manöövereissä. Isohko pentteri, jääkaappi yms. mahdollistavat varmasti sujuvan ruokahuollon lohitärppiä odotellessa. Traileroitavaksi veneeksi tämä alkaa oleen ihan siellä ylälaidassa ja vaatinee 3500kg kärryn ja sitä myöten jo tiettyjä ominaisuuksia vetokalustoltakin.

755 Captur.

755 kajuutta.

755 takatilaa.

Varsinaisia uutuuksia tälle vuodelle olivat samaisen Pilothouse malliston pienemmät versiot eli 675 ja 605.
675 mallissa on niin ikään likipitäen yhtä hulppeat takatilat kuin isoveljessään.  Hytti on tiloiltaan jonkin verran pienempi ja mm. kuljettajan sivuovi on lyhyemmästä hytistä johtuen jouduttu poistamaan. Uistelijalle tämäkin vene tarjoaa vallan mainiot tilat ja hieman pienemmistä dimensioista johtuen niin perämoottorista kuin vetokalustostakin riittänee pykälää pienemmät vaihtoehdot.

675 ohjaamo.

Malliston pienin 605 on niinikään takatiloiltaan iso mutta hyttiä on edelleen kutistettu ja siellä on keulapunkan lisäksi tarjolla istuimet ainoastaan kahdelle matkustajalle. Uistelijalle varsin hyvä vaihtoehto tämäkin.
Kaikenkaikkiaan erittäin milenkiintoinen mallisto ja varsin vakuuttavan oloinen vaihtoehto vetouistelijan tarpeisiin.

Jeanneaun mallistosta oli myöskin nähtävillä useita erilaisia vaihtoehtoja joista ainakin Merry Fisher 755 Marlin on saanut Kippari lehdeltä melkoista suitsutusta niin tiloistaan, ajo-ominaisuuksistaan kuin viimeistelystäänkin. Omaan makuuni hytti tilat olivat jotenkin vaatimattomat ja uistelijalle paremmin soveltuneekin takaovellinen malli jota messuilla ei kuitenkaan ollut nähtävillä. Samaisesta mallistosta oli esillä myöskin uusi 695 malli.

Merry Fisherr 755 marlin.
Merry Fisher 695 Marlin.
Varteenotettavia alumiinisia cabin veneitä oli nähtävillä kovin vähän ja esimerkiksi Silverin isommat mallit loistivat poissaolollaan. Busterin kabiini oli kyllä näytillä mutta ei layoutiltaan oikein itseäni säväytä, soveltuunee kuitenkin vallan hyvin esimerkiksi yhteysveneeksi.

Buster cabin.

Yamarin cross on taas omaan makuuni liian pieni ja ahdas joskin suurimpaan osaan edellä esitellyistä veneistä verrattuna huomattavasti näppärämpi kuljetella mukana. Paljon olen kuullut kehujakin ko. veneestä ja ainakin viimeistely ja ajo-ominaisuudet lienevät hyvällä tasolla.
 
Kotimaiset  XO veneet olivat varsin mallikkaan näköisiä veneitä ainakin päällisin puolin ja viimeistely vaikutti vähintäänkin hyvältä. Uistelijalle näistä nyt tuskin on kovinkaan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi mutta muuten miellyttivät kyllä kovasti silmää, etenkin nämä uudet tummemman väriset rungot.

XO.

Etenkään uistelukäytössä en näe mitään järkevää käyttöä näille keulastaan avoimille kabiini veneille vaan koen mielekkäämmäksi kun tuo tila on käytetty keulan pistopunkalle.  Kovemmassa kelissä on tiettävästi joillakin malleilla käynyt niin että keulakaukalo on haukannut kovan vesikuorman eikä tyhjennys ole toiminut riittävällä nopeudella, seuraukset tällaisessa tapahtumasarjassa saattavat olla kohtalokkaat.

Kuten ehkä tekstistäni voi päätellä olen vahvasti mieltynyt näihin Pilothouse tyypin veneisiin joita vasta viime vuosina on enenemissä määrin alkanut rantautumaan myös Suomeen ulkolaisten ja mikä ilahduttavaa, myöskin kotimaisten valmistajien toimesta.Toivottavasti trendi jatkuu ja tulevaisuudessa nähdään lisää vaihtoehtoja tähän jatkuvasti suosiotaan kasvattavaan veneluokkaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti