sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Vetouisteluvenettä rakentamaan, osa 8

Viime keväänä hankittu vetovene tuli varusteltua tietysti heti ensitöiksi ennen edellisen kauden alkua. Valmistahan näistä laitteista tuskin koskaan tulee joten rakentelu jatkuu. Tälle keväälle ensimmäisenä päivitettiin, tai paremminkin lisättiin,  hieman elektroniikkaa.

Kevättalvella esitellyn Lowrance Strusture Scan 3D kaikuluotaimen anturi kiinnitettiin ensimmäisenä peräpeiliin. Peräpeiliin tehtiin 30mm nylonlevystä taustalevy joka kiinnitetiin tukevilla ruuveilla ja tiivisteaineilla. Structurescan anturi kiinnitettiin TM150 Chirpp-anturin kaveriksi hivenen tätä alemmaksi jotta kaikukeilaan ei tule häiritseviä pintoja aiheuttamaan heijastuksia.

Chirpp- ja Strusture Scan anturit.
 
Tänäkin keväänä erilaiset kaikuanturit ja niistä toisilleen mahdollisesti aiheutuvat häiriöt ovat puhuttaneet nettikeskusteluissa.
Samalla taajuudella toimivat anturit aiheuttavat hyvin suurella todennäköisyydellä häiriöitä vastaanotettuihin signaaleihin, näitä fysiikan lakeja ei voi edes vetouistelijat kumota. Eri taajuusalueella toimivien antureiden signaalit harvemmin aiheuttavat harmia toisilleen joten kannattaa selvittää nämä perusteet ennenkuin tekee reikiä peräpeiliin. Mahdollisia häiriöitä voi aiheutua myös veneen sähköjärjestelmästä, alhaisista jännitteistä, päätelaitteiden puutteellisesti EMC suunnittelusta jne.
Molempien antureiden johdot vietiin moottorikaivon laidasta sisään veneen ruumaan. Läpivienteinä tuttuja hyväksi havaittuja Scanstrutin vedenpitäviä malleja.

Kaikuluotaimen älyboksi kiinnitettiin Pilothousen ruumaan autopilotin NAC-1 älyboksin kaveriksi. Asennus ja johdotus on todella helppoa. Laitteelle tarvitaan tietysti sähkönsyöttö joka tulee varustaa oikean kokoisella sulakkeella. Structure anturilta tulee kaksi erillistä johdinta jotka tulee kytkeä niille varattuihin portteihin. Lopuksi boksi kytketään Ethernet verkkoon jonka kautta kuva välittyy kaikille halutuille ko. verkossa toimiville päätelaitteille.

Lowrance NAC-1 ja 3D StrustureScan.

Viime keväänä hankitun Lowrance GEN3 12 yhdistelmälaitteen kaveriksi tuli vastaava pykälää pienempi malli. Nyt kun käytössä tulee olemaan yhtä aikaa kolme eri kaikukuvaa kartan, tutkan, autopilotin jne lisäksi alkoi yksi näyttö tuntua liian pieneltä. Laite asennettiin RamMount varteen josta se on helposti ja nopeasti irrotettavissa muuhun käyttöön. Samaista näyttöä tullaan käyttämään kajakissa ja varmasti jigiveneessäkin joten tässä lyötiin kolme kärpästä yhdellä iskulla.


Lowrance GEN3 9 ja 12.

Autopilottia ohjaillaan GEN3 laitteen näytöltä mutta eniten käytetty päälle/pois kytkentä onnistuu myös punaisesta painonapista joka näkyy ylläolevassa kuvassa isomman plotterin oikean yläkulman ulkopuolella. Autopilottiin on saatavilla myöskin kaukosäädin joka tekee käyttämisestä vieläkin helpompaa. Kaukosäädin toimii bluetoothin välityksellä. Vastaanotin kytketään NMEA2000 verkkoon plug&play tyyppisesti jonka jälkeen se on valmis toimintaan. Itse kaukosäädin on todella näppärän kokoinen ja sen voi ripustaa huomaamattomasti vaikka kipparin kaulaan.


Bluetooth vastaanotin ja kauko-ohjain.

NMEA2000 verkkoon liitetään vielä jossain kohtia Lowrancen uusi Precision-9 kompassi. Kompassin sisäiset Solid-state anturit mittaavat jatkuvasti liikettä ja suuntaa yhdeksällä akselilla.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti