maanantai 29. joulukuuta 2014

Vetouisteluvenettä rakentamaan, osa 1

Veneen vaihto on ollut jo parin edellisen kauden ajan mielessä ja venekuumetta lieventämään ollaan sivusilmällä etsitty vaihtoehtoja enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Kaksi vuotta sitten venemessuilla esitelty Quicksilverin Pilothouse 755 teki lähtemättömän vaikutuksen ja vakuutti arvovaltaisen raatimme heti ensinäkemältä. Vajaa vuosi sitten venemessuilla esiteltiin saman malliston pienemmät painokset ja silloin bongasimme tämän 675 mallin joka isoveljensä ohella oli mielestämme messujen parasta antia kabiinivene tarjonnassa.

Kriteereinä meillä oli hankkia kalastukseen soveltuva vene retkeily ominaisuuksilla, tähän käyttötarkoitukseen soveltuu enemmän kuin hyvin Pilothouse konseptin veneet. Kabiiniin kaivattiin hieman lisää tilaa eikä isommasta takatilastakaan haittaa ole, uisteluveneessä sitä ei mielestäni ole koskaan liikaa. Uudistetussa Captur Pilothouse mallistossa on kokonaan laitojen sisään kääntyvät takatilan penkit. Tämä mahdollistaa suorastaan hulppeat tilat kalastukseen -toteutus on tuttu Boston Whalerin veneistä.  

Muutamia muitakin vaihtoehtoja on matkan varrella mietitty ja puntaroitu mutta aina katseet ovat kääntyneet takaisin samaan parivaljakkoon. Viime kesänä kävimme vielä kerran Uivassa katsomassa näitä veneitä ja sen jälkeen pääsimme vielä koeajamaan pienemmän yksilön.

Quicksilver Captur 675 Pilothouse

Pikkuhiljaa ajatus kaluston päivittämisestä kypsyi ja vanhat veneet laitettiin myyntiin. Edelleen käytiin karhunpainia kahden saman malliston edustajan välillä mutta lopulta päätös uudesta veneestä syntyi. Vanhat veneet löysivät uudet omistajat joten kaupat uudesta 675 mallista hierottiin valmiiksi. Muutamakin seikka lopulta ratkaisi valinnan pykälää pienempään vaihtoehtoon:

-755 vaatii käytännössä trailerivalmistajien isoimman version jonka myötä sallittujen vetoautojen valikoima kutistuu yhä pienemmäksi.
-Vene ylittää leveydeltään suurimman sallitun venetrailerilla kuljetettavan veneen leveyden ja tästä saattaa huonolla tuurilla tulla ongelmia tienpäällä, etenkin kun venepakettia tullaan varmasti vetelemään aika paljonkin pitkin Pohjolaa.
-Isomman paketin kokonaishinta isommalla moottorilla ja järeämmällä trailerilla alkaa karkaamaan turhan suureksi.

Veneeseen valikoitiin Smart Edition Pack varustepaketti joka pitää sisällään kaikki suosituimmat varusteet:
Takatilan kääntyvät penkit ja pöydän, avotilan suihkun, kiertovesisumppu, sähköinen tyhjennyspumppu  kalansäilytystilaan 2kpl, makuupaikan välipehmuste, hytin verhot, kattoluukku, painevesijärjestelmä, jääkaappi sekä retkikeitin.
Myös kaksoisakkujärjestelmä löytyy tulevasta veneestä.


Peräpeilissä Mercury F 150 XL EFI

Uusi venepaketti pitäisi saapua maahan alkuvuodesta jonka jälkeen päästään aloittamaan veneen rakentaminen ja varustelu. Suunnittelupöydällä on tällä hetkellä tarkakaari ja tutkateline sekä takatilan kaiteet ja muut varusteet.
Elektroniikka kokonaisuudessaan on myöskin mietinnässä. Ensimmäisessä vaiheessa olisi tarkoitus laittaa ainakin autopilotti, luotainplotterit, tutka, VHF sekä AIS jolloin vene olisi siinä kunnossa että sillä päästään kevään ensimmäiselle merilohireissulle.
Kaikkien laitteiden asennukset on tarkoitus tehdä itse jolloin sataprosenttisesti tiedetään missä mitäkin menee ja asennukset on toteutettu riittävän laadukkaasti. Valitettavan usein esimerkiksi veneliikkeissä tehdyt sähkötyöt on toteutettu helpoimman kautta ja pulpetin alta paljastuu harakan pesää muistuttava johtohässäkkä, tällaista ei tietenkään haluta.
Asennuksista ja veneen varustelusta lisää myöhemmin kun päästään itse asiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti