keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Blekinge 1-9.5.2014

Viime vuonna vierailtiin ensimmäistä kertaa Eteläisen Ruotsin merialueella kohtalaisen hyvällä menestyksellä ja jo silloin lyötiin kevään 2014 kohde lukkoon. Vihdoin vapunpäivänä tuli aika kääntää taas karavaanin nokka kohti Turun satamaa. Lahden ylitys sujui Siljalla ja lauantai aamuna oltiin Tukholmassa josta suunnattiin kohti etelää. Mukaan lähti viimevuotiseen tapaan kaksi Pilothousea, seurueeseen liittyi myös Mika ja Ville omalla Yamariinillaan sekä Havusalmen venekunnan Pro-Line.

Satamassa.
Perillä kohteessa oltiin Perjantaina iltapäivän puolella ja loppupäivä otettiin rennosti ja valmisteltiin kalustoa seuraavan päivän aloitukseen, polte oli taas kohtuullisen kova, etenkin kun tutut Ruotsalaisvenekunnat olivat jo aloittaneet nousulohijahdin hyvällä menestyksellä. Veneet saatiin satamaan vierasvenepaikoille ja vieheitä valikoitiin avauskokoonpanoon.
Tästä se alkaa.
Lauantai aamusta päästiin vihdoin vesille ja koska keli oli oikeinkin hyvä päätettiin suunnata heti ulommaksi ulkomeren laidalle. Pellit saatiin nopeasti veteen ja luottopelien rinnalle laitettiin muutamiakin proto asteella olevia kotimaisia uutuuksia. Melko nopeasti saatiin ensimmäinen kontakti loheen kun veneessä kävi upea n. 13kg rasvaevällinen lohi joka sai välittömästi vaputensa -apina oli häädetty targasta heti ensi tahdeilla.

Kyytille.
Jäimme pyörittämään alueelle koska luotain piirteli mukavia kaikuja ja lohet harvoin ovat yksin liikkeellä. Eipä aikaakaan kun dipsyn takana uitettua peltiä vietiin kovaa, lohi tarjosi kunnon vastuksen mutta tuumaakaan ei annettu periksi ja taistelu kääntyi voitoksemme. Upea n. 17,5kg merilohi nostettiin Fox Ragen kumihavashaavilla veneeseen ja nopean punnituksen jälken laskettiin  takaisin mereen. Viime keväinen 16kg ennätyskala siirtyi siis historiaan heti ensimmäisenä päivänä.

C&R.
Seuraavana päivänä kelit suosivat edelleen ja kalastimme samoja alueita kuin ensimmäisenäkin päivänä. Päivän ensimmäistä lähtöä saatiin tovi odotella mutta sitten vietiinkin lujaa kun takilassa uitettu Tintin iso pelti lähti vauhdilla taaksepäin, hurja vääntö jonka lopuksi punnittiin venekuntamme uusi ennätyskala - noin 20kg painava ja  120cm pitkä merilohi. Rasvaevällisen yksilön ollessa kyseessä vapautus suoritettiin taas pikimmiten.
Illan aikana saimme vielä useita pienempiä lohia sekä vielä lopuksi yhden n. 15kg painaneen yksilön joka keräsi siimoja sivulta mukaansa ja vedettiinkin lopuksi käsisiimasta sisään -melko ikimuistettava päivä merilohen uistelun parissa!

Vielä mahtuu haaviin.
Tiistaille lupaili sen verran kovempaa keliä että päätimme Maanantaina juhlistaa hyvin alkanutta lohestusta hieman pidemmän kaavan mukaan. Tällä kertaa seurueeseemme kuului myös metsämiehiä jotka olivat varanneet pykälää paremmat tykötarpeet illalliselle.
Alkupalaksi nautittiin paistettua Teeren lihaa ja täytyy sanoa että oli yksi parhaista lihoista mitä olen tähän saakka maistanut.

Teeren lihaa.
Varsinaiseksi pääruuaksi valmistui sitten jänispataa joka myös vei kielen mennessään. Harvoin tulee kalareissussa nautittua tällaisia herkkuja -pääkokki on erittäin tervetullut myös ensivuoden reissulle.
Pupupadan ylimääräiseen liemeen tehtiin seuraavana iltana lihakeitto joka myös nousi ykköspaikalle maistamistani lihakeitoista.
Puput porisemassa.
Seuraavana päivänä pidimme lepopäivää kovemman tuulen aikaan, joskin tuolloinkin olisi ollut mahdollista vesille lähteä mutta sen verran väsymys jo painoi että päätettiin levätä ja tutustua Karlskronan kaupunkiin. Iltasella käytiin onkimassa vähän järeämmän kokoisia syöttikaloja seuraavan päivän lohijahtiin.

Rhinon huppuun täytettä.
Viimeisenä päivänä päätimme jäädä uudelle alueelle missä olimme pari päivää aikaisemmin saaneet todella kovan tuplatärpin josta karkuutimme ison veturin. Vehkeet vetoon ja kaarto edellä mainitulle ottipisteelle. Luotain piirteli todella hyvännäköisiä syöttikalaparvia ja olimme heti vakuuttuneita että nyt oltiin oikeilla jälijillä.

Kohta lähtee.
Pääsimme hädintuskin edellä mainitun ottipisteen yli kun alkoi tapahtua -tästä alkoi ikimuistoinen päivä. Meillä heti kärkeen triplatärppi josta kaksi lohta kyytiin isoimman veturin viedessä tasaisesti siimaa. PENN 320 kela meni lähes tyhjäksi siimasta ja kiristin jarrun äärimmilleen, pelko siiman katkeamisesta oli kova mutta millään muulla tavoin emme saaneet veturia pysähtymään. Keräsimme toisen puolen romut kyytiin ja lähdimme perään. Noin 45min väsyttelyn jälkeen nieltiin tappion karvasta kalkkia kun isomus pääsi irti...-Aina ei voi voittaa. VHF-radiolla kutsuimme muun ryhmän paikalle ja lohijuhlat pääsivät alkamaan.

Monta lohnaa kiinni.
Kaloja alkoi tulla tasaiseen tahtiin ja jatkuvasti kuului jonkun venekunnan toimesta VHF:stä tuttu huuto: "kala kiinni". Josssain kohtaa päivää meillä oli plaanarissa todella raju tuplatälli kun vierekkäiset döörit alkoivat huutaa yhtäaikaa -molemmissa vavoissa roikkui 15kg molemmin puolin olevat lohet.

Nozern Light, Motorchrome.
Syönti jatkui hyvänä iltaan saakka ja vielä romuja ylös otettaessa lähti yksi siima langalta.
Meidän venekunnan parhaat kalat 2 X 10kg, 11kg, 14kg, 14,5kg, 15kg ja monta pienempää yksilöä. Myös muut venekunnat onnistuivat todella hyvin ja mm. Havusalmen venekunta sai vielä illan päätteeksi tuplatällin josta +10kg ja +18kg kalat kyytiin! -tähän oli hyvä lopettaa tämän kevään lohireissu eteläiseen Ruotsiin.

Illan viimeinen.
Suurin osa kaloista oli rasvaevällisiä jotka siis viime vuonna Ruotsissa voimaan tulleen säännön perusteeella tulee vapauttaa viipymättä takaisin mereen, näin turvataan uhanalaisen lohen luonnonkantaa. Tosin iso osa eri maiden toimesta istutetuista kaloista ei ole eväleikattuja joten myös ns. istukkaita vapautetaan runsaasti -jostain käsittämättömästä syystä esimerkiksi Suomi ei ole suostunut istukkaitaan eväleikkaamaan, kertonee jälleen kerran kaiken oleellisen mitä tulee kotimaamme persiillään olevaan kalapolitiikkaan.

Takaisin kasvamaan.
Meidän venekunta onnistui reissun aikana saamaan ainoastaan neljä kappaletta eväleikattuja kaloja joista kaksi oli reissun pienimpiä yksilöitä. Rasvaevällisiä kaloja sen sijaan kävi valtava määrä veneessä ja nämä kaikki yksilöt siis jatkavat vaellustaan Itämerellä.

Pari vauraampaa yksilöä päätyi ruokakunnan huipulle.
Punnitsimme kaikki vapautettavat kalat tuossa loistavasssa C&R kalastukseen soveltuvassa Fox Ragen kumihavas haavissa (myynti/maahantuonti Kalastussuomi, Ideapark) ja haavin painon vähennyksen jälkeen pyöristimme painon alaspäin puolen kilon välein. Varsinaisia "pönötyskuvia emme ottaneet jotta kalat saatiin mahdollisimman nopeasti takaisin omaan elementtiinsä. Suurin osa tämän tekstin kuvista kaapattu videoilta.

Fox Ragen haaviin mahtuu ne isotkin.
Reissu oli kaikinpuolin menestys, erityiskiitokset tietysti mukana olleelle porukalle ja Ahdille. Tästä on hyvä jatkaa merilohen uistelua kotimaassa, isot ovat liikkeellä ja ensimmäiset yksilöt varmasti jo kotoisampien paikkojen lähettyvillä -viikonloppuna vesille!

Salmo Salar, Baltic Sea.

Tuplat.

Kaksi hyvinsyönyttä.

Haavissa ruuhkaa joten pienet pyrstöstä kyytiin.