keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Vetouisteluvenettä rakentamaan, osa 6

Alunperin ajatuksena oli jättää autopilotin asennus ammattilaisille mutta lopulta sekin päätettiin suorittaa itse. Hydrauliikkapuolen termit, liittimet, lyhenteet ja kierteet olivat itselleni täyttä hepreaa joten alkuun menikin aikaa että aiheesta pääsi jotenkin kartalle. Pikku hiljaa asiat alkoivat kuitenkin hahmottumaan ja päästiin suunnittelemaan itse asennusta. 

Lowrancen autopilotin mukana tulee kaikki tarpeellinen pilotin kytkemiseksi hydrauli ohajukseen. Paketissa on mukana T-haarat päälinjoihin, suora liitin paluulinjalle, noin 75cm pitkät letkut sekä hydraulikka öljyt. Kun pumpun asentaa riittävän lähelle rumpua esimerkiksi pulpetin sisälle pärjää tällä paketilla vallan mainiosti. Paketin sisältä löytyy tietysti myös kaikki muut asennuksessa tarvittavat johdot, liittimet ja tarvikkeet.  


Pääkomponentit: NAC-1 tietokone, pumppu, POINT-1 suunta-antenni.

Omassa veneessäni halusin sijoittaa pilotin pumpun ruumaan. Pulpetissa pumpulle ei olisi ollut tilaa ja toisekseen halusin pumpun pois kabiinista mahdollisten äänienkin takia. Veneessäni on Ultraflexin ohjaus joten tilasin Maritimistä muutamia omassa asennuksessani tarvittavia Ultraflexin osia.

johdonpäät, T-haarat, lähtöliittimet, letkua ja öljyä.

Ohjauksen päälinjat menevät ruumassa ja olivat siellä helposti saatavilla. Alkuperäiset letkut piti kuitenkin katkaista jotta niihin saatiin asennettua tarvittavat T-haarat. Ultraflexiltä löytyy onneksi letkunpäitä jotka voidaan helposti ja luotettavasti liittää katkaistujen letkujen päihin.

T-haarat pumpulle.

Pumpulle katsottiin ruumasta sellainen paikka että pystyttiin hyödyntämään Lowrancen mukana tulleita letkuja. Ainoastaan paluulinjaan tarvittiin uusi letku koska ruumasta tulee matkaa ohjausrummulle jokunen metri eikä paketin mukana tullutta paluulinjaa voitu näin ollen hyödyntää. 

Pumppu ruumassa, kumitassut jalkojen alla.

Maritimistä tilattiin samalla kertaa Ultraflexin hydrauliikka letkua josta saatiin värkättyä tuo puuttuva paluulinjan letku. Paluulinjan letkuliitos toteutettiin helmiliitoksena rummulla ja pumpun päässä. Helmiliitoksia ei kaikki pidä kovinkaan luotettavina mutta paineettomassa paluulinjassa sitä uskaltaa ainakin käyttää. Helmiliitoksia käytetään hyvin yleisesti teollisuudessa paljon korkeammillakin paineilla joten oikein tehtynä liitos lienee luotettava. 

Autopilotin "äly" sijoitettiin niin ikään veneen ruumaan vasempaan ylälaitaan jossa se on hyvin suojassa ruumassa olevilta muilta tavaroilta ja ruuman kannen välistä mahdollisesti tulevalta suoralta kosteudelta. POINT-1 suunta-antenni sijoitettiin hytin lattiapinnan alapuolelle pituus- ja leveys suunnassa keskelle venettä. Sijoituksessa tulee huomioida että mitään metallisia/magneettisia häiriölähteitä ei tuoda lähelle kompassia.
Pulpettiin mittariston viereen sijoitettiin Auto/Stand-by kytkin josta painamalla pilotin saa siis pois päältä. 

NAC-1 valmiina ruumassa.

Sekä NAC-1 tietokone että POINT-1 suunta-antenni liitettiin NMEA2000 tietoverkkoon mukana tulevilla johdoilla ja liittimillä. NAC-1 tarvitsee lisäksi 20A sulakkeella varustetun (tulee mukana) virransyötön johonka Auto/Stand-by kytkin myös kytketään. NAC-1 ja pumpun väliin kytkettiin mukana tullut piuha ja johdotus oli tätä myöten valmis -hyvin simppeliä ja nopeaa.

Auto/Stand-by kytkin mittareiden vieressä.

Varsinaisten asennusten jälkeen oli vuorossa toimivan ohjauksen kannalta hyvin oleellinen vaihe, ohjausjärjestelmän ilmaus. Ensin suoritettiin järjestelmän karkea öljyntäyttö ruoripumpulta öljyä lisäämällä. Tämän jälkeen aloitettiin varsinainen ilmaus. Ilmauksessa tarvitaan kaksi henkilöä. Toinen kaveri hoitaa ruorin kääntelyn ja öljyn lisäämisen ja toinen avaa ruoripumpun ilmausnipan. Järjestelmään syötetään öljyä ja ilmausnipasta sitä otetaan ulos. Ratin pyörittämistä ja öljyn läpi valuttamista jatketaan niin kauan kunnes mukana ei tule enään ilmaa. Tämän jälkeen tämä toistetaan toiseen suuntaan kääntämällä ja vastaavasti öljy kerätään talteen ruoripumpun toisesta päästä olevasta ilmausnipasta. Sama homma toistetaan sitten autopilotilla öljyä kierrättäen molempiin suuntiin. Lopuksi on paikallaan ilmata järjestelmä vielä kerran ruorista kääntämällä. 

Ilmauksen saattaa joutua uusimaan vielä pienen käytön jälkeen mutta ainakaan omassa veneessäni sille ei ole ensimmäisen uisteluviikon jälkeen ollut tarvetta.

Ilmauksen jälkeen jäljellä oli enään virtuaalisen peräsinkulma-anturin sekä POINT-1 suunta-antennin kalibrointi jotka molemmat sujuivat helposti näytön ohjeita seuraten.

Perämisen virtuaalianturin kalibrointi.

Heti kalibroinnin jälkeen aloitimme viikon uistelurupeaman merialueella ja tuulisista keleistä johtuen pilotti joutui heti kättelyssä kunnon tulikokeeseen. Pilotti toimi erittäin hyvin ja kovassakaan aallokossa ei ollut minkäänlaisia suunnanpito vaikeuksia.
Asennus oli loppujen lopuksi erittäin helppo homma ja laite toimii moitteetta -uskallan näillä eväillä suositella Lowrancen uutuutta autopilotin hankintaa harkitseville.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti