keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Merilohikauden avaus, Bornholm NTC 2016

Merilohikausi 2016 avattiin totuttuun tapaan tänään Bornholmin saarella Wildwater Fishingin kanssa. Eilen illalla saavuttiin Bornholmiin ja majoituimme tuttuun hotel pension Veronaan. Illallisen lomassa suunniteltiin tulevien päivien kalastusta ja nautittiin loistava illallinen.

Köpiksestä Rönneen.
Wildwaterin veneet odottivat valmiina Rönnen satamassa josta tänään lähdettiin ulos länteen mahdollisia lohipaikkoja kartoittamaan. Keliä oli heti aamusta jonkin verran mutta melko vauhdikkaasti päästiin etenemään reippaat 30km siirtymä pelipaikoille. Kalastimme aiemmiltakin vuosilta tuttua isompaa aluetta jonka sisältä aluksi etsittiin luotaimeen täkyparvia ja tämän jälkeen vermeet laskettiin pyyntiin.

Rönnen satama.

Kovinkaan kauaa ei tarvinnut pyytöjä uittaa kun kauden 2016 ensimmäinen merilohi oli käsissä. Kevään odotetuin kala jonka jälkeen kaikki muut on pelkkää plussaa. Kaloja alkoi kuulumaan melkein välittömästi kaikkiin kolmeen veneeseen joten paikkavalinta oli erittäin onnistunut.Lohia saatiin sekä takiloista että pinnasta joskin isoin osa kaloista tuli melko pienten punttien takaa sivulta. Vapautuspituutta plaanareilta oli 20m joka jälleen kerran tuntui riittävän oikein hyvin.

Kauden tärkein kala -se ensimmäinen.

Etukäteen oli tiedossa että lohi syö tällä hetkellä todella suurta täkyä joten jotain normaalista poikkeavaa piti keksiä. Westinin hauenkalastukseen tarkoitetusta isosta kumikalasta pyrstön katkaisulla saatiin aikaiseksi päivän paras ottikone jonka piikkiin laitetaan myöskin aloituksen suurin 16kg lohi. Anssi pääsi rukkaamaan rekordiaan uusiin kilolukemiin ko kalalla.

Ottikone.

Retkiseurueeseemme kuului tälläkin kertaa yksi ensikertalainen lohenuistelija joka lienee pysyvästi koukutettu lajiin. Kolmella veneellä olimme vesillä ja vajaan päivän mittaan veneissä kävi yli 20 kappaletta lohia joista toki suurin osa vapautettiin välittömästi takaisin itämeren pikkuhiljaa kasvaviin aaltoihin. Päivä lopeteltiin hyvissä ajoin kun tuuli keräsi jälleen kerran voimiaan.

Toimii!
Tästä on hyvä jatkaa reissua ja merilohikautta 2016!