lauantai 31. tammikuuta 2015

Vetouisteluvenettä rakentamaan, osa 2

Vetoveneen koneeksi valikoitui moninkertainen testivoittaja Mercury F 150 XL EFI, nelitahti moottori oli itsestäänselvyys ja Mercuryistä saadut aiemmat positiiviset kokemukset puolsivat valintaa.

Tämä 150 hevosvoimainen malli oli ensimmäinen uuden konstruktion kone jossa iskutilavuutta suurentamalla ja teknisiä yksityiskohtia vähentämällä on saavutettu paitsi keveyttä ja helppo huoltoisuutta myös halvempi hinta. Yksinkertaistetulla rakenteella ja liikkuvien osien määrää vähentämällä on pyritty ennenkaikkea keveyteen, edullisuuteen ja luotettavuuteen.
Veradoista tuttua ahdinta tai kahta nokka akselia ei tässä moottorissa ole, vääntöä ja voimaa on haettu kolmeen litraan kasvatetusta iskutilavuudesta -nothing beats cubic inches!

Mercury F 150 XL EFI


Tuotekehityksessä on myöskin keskitytty helppoon huollettavuuteen. Täysin huoltovapaa venttiilikoneisto sekä siisti öljynvaihtojärjestelmä ovat esimerkkejä hyvin suunnitellusta helposta huollettavuudesta.

SmartCraft mittaristo sisältää itselleni aiemmista moottoreista tutuksi tulleen digitaalisen uistelunopeuden säätimen.  Moottori toimitetaan vakiona rosteri rusetilla ja koko komeudella on viiden vuoden takuu. Moottorin datat on tarkoitus ottaa NMEA-verkon kautta tulevalle plotterille.

Tulevaisuus näyttää kuinka hyvin luokkansa suurimman iskutilavuuden ja keveimmän rakenteen omaava moottori suoriutuu Pilothousen peräpeilissä.

Erillinen vetokone on vielä harkinnassa ja kevään mittaan selviää pultataanko moinen vielä tämän pääkoneen kaveriksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti