tiistai 2. heinäkuuta 2013

Merilohikauden päätös -Helsinki Trolling Contest

Merilohikautta lähdettiin päättämään Helsingin edustalle jossa viime viikonloppuna kisailtiin merilohi SM-tittelistä. Vuorovuosina kisaillaan SM- ja EM-tittelistä ja nyt siis jaossa oli Suomenmestaruus. Allekirjoittaneelle tämä oli ensimmäinen kerta ko. tapahtumassa.

Venekuntamme muodostui jo useammalta reissulta tutuksi tulleista herroista. Samin kanssa ollaan kierretty monenmoisia kalavesiä jo viime vuosituhannelta ja Anssikin on ollut jo useammalla kevät reissulla retkiseurueemme matkassa.

Sami ja Anssi tankilla.

Perjantai aamuna suunnattiin hyvissä ajoin Rajasaareen jonne Samin vene oli viety jo edellisenä päivänä laiturin odottamaan. Laituritilat kisakeskuksessa ovat valitettavan rajalliset ja vain murto-osa veneistä mahtuu laituri paikalle. Vieheiden virittelyä ja veneen valmistelua seurasi kipparikokous jonka jälkeen päästiin lähtemään ulos merelle.

Samin Pilothouse

Olimme valinneet etukäteen kalastettavaksi alueeksi melko ulkoa löytyvät patit mutta pienistä teknisistä ongelmista johtuen päätimmekin jäädä lähemmäksi rannikkoa. Kelikin oli melko kova joten päätös taktiikan muuttamisesta muodostui helposti.
Väylillä oli kovasti liikennettä ja vastaan tuli monenlaisia aluksia. Itseasiassa Hesarin mukaan päivä oli yksi vilkkaimmista mitä tulee Helsingissä vieraileviin risteilijöihin. Menomatkalla kohtasimme mm. Yhdysvaltalaisen sekä Brittiläisen risteily aluksen.

Eclipse

Päätimme kalastaa ns. sekavetona jossa plaanareissa uitettiin peltiä ja takiloissa rakseja. Plaanareihin valikoitui lähinnä Rhinon ja Tiuran lohipeltejä.  Vauhtia pyrittiin pitämään n. 4,7km/h, tuohon vauhtiin oli helppo vielä viritellä hitaat uinnit Rhinon raksihuppuihin jotka siis maustettiin isoilla täkyillä ja upotettiin takilalla hieman syvemmälle.

Keli pysyi melko kovana mutta aurinkoisena koko päivän, lohia ei kuitenkaan veneeseemme kuulunut. Kovasta yrityksestä huolimatta ainoastaan yksi takilakeppi laukesi jonka seurauksena sieltä löytyi ainoastaan puolikas syötti -ei ollut meidän lohi!
VHF-liikenne oli myös melko vähäistä joten ounastelimme että helppoa ei ollut kellään.
Paluumatkalla ohitimme mm. Tallinkin aluksen ja tuli lähietäisyydeltä todistettua että yllättävän kovaa kulkevat noin isoiksi laivoiksi.

Satamaa kohti Tallink puskurissa :)

Rantaan tuotiinkin ainoastaan 12 lohta jota ei tietysti voida pitää kovinkaan hyvänä määränä kun vesillä oli kuitenkin 100 venekuntaa. Päivän isoin lohi painoi kuitenkin yli 16kg ja toiseksi suurinkin karvan verran alle.

Lauantai aamuna starttasimme kello 05.00 rannasta ulos ja koska keli oli nyt huomattavan rauhallinen ja tekniikka pelasi, päätimme ajaa reippaat 30km ulos lupaavan näköisille penkoille ja pateille. Aamu oli hyvin pilvinen ja jossain kohtaaa sadealueet saavuttivat Helsingin edustan.

Aamun sarastaessa matkalla ulos.

Jossain kohtia päivää sadealueet kuitenkin väistyivät ja keli pikku hiljaa kirkastui. Muuttelimme hieman pyytöjämme ja jatkoimme kovaa yritystä.
Kisa-ajan lähestyessä loppuaan päätimme jatkaa vielä tovin koska rantaan ei ollut varsinaisesti kiire kun emme toisenakaan päivänä onnistuneet saamaan kaloja puntarille saakka.
Illasta tulikin varsin hieno ja auringon paistaessa vedimme vielä Kasuunin viereisiä penkkoja ennenkuin keräsimme vieheet kyytiin ja ajoimme takaisin rajasaareen.

Toisena kisapäivänä (12h) puntariin taisi tulla 19 lohta joten melko hiljaista oli kalojen suhteen koko kisan ajan. Esimerkiksi vuonna 2009 samaisessa tapahtumassa saatiin yli 200 lohta.

SM-tittelin ja Yamahan 20hv perämoottorin nappasi siis Tero Laaksosen venekunta komealla yli 16kg lohella jonka he siis saalistivat perjantaina -onnittelut Suomenmestareille!

Merilohikausi siis näillä näkymin päättyi allekirjoittaneen osalta näihin Helsingin kisoihin ellei nyt sitten kesäloman alkaessa toisin todisteta :)
Kausi oli kaikin puolin onnistunut, yli 30kpl merilohia kävi veneen laitojen paremmalla puolella.
Ensikaudelle on alustavasti lyöty jo lukkoon vastaavat reissut kuin tänäkin vuonna tehtiin eli ohjelmassa ainakin Bornholm, Hasslö ja Hesan kisat  -nyt kuhakauden kimppuun!