maanantai 7. huhtikuuta 2014

Merten Mersun keväthuolto

Sen verran lähellä alkaa olemaan kauden avaus kotimaassa että oli aika ottaa Merkkari huollon kohteeksi. Aikaisemmin on tullut huollatettua koneet aina jossain alan liikkeessä mutta nyt kun takuutkin on ummessa niin päätin aloittaa perushuoltojen tekemisen itse.

Homma lähti liikkeelle huoltokirjaa tutkimalla, sieltä selvitettiin huollettavat kohteet. Paikalliselta venehuolto Eroselta kävin hakemassa tarvittavat kilkkeet ja litkut.
Toivioretkellä Motonettiin hommattiin sitten muutamia vaihtotyötä helpottavia aparaatteja.

Kilkkeet ja litkut.
Ensimmäisenä motonetistä hankittu huuhteluveden korvake kiinni koneeseen ja puutarhaletku perään. Hana auki raanasta ja Merkkari käyntiin, lähti taas kuin palmun alta. Talvehtimis toimenpiteinä en ole tavannut tehdä muutakuin sen että väännän päävirrat pois. Viime kesänä uusittu akku vaikutti pitäneensä tuon varauksensa hyvin vaikka ennen starttia tuli ajeltua konetta ylös/alas ja lisäksi pilotin testauksessa tuli ajettua konetta pilotilla laidasta laitaan.

Öljyt notkeiksi.
Öljyn lämmityksen jälkeen käytin kippiä yläasennossa ja tämän jälkeen takaisin ala-asentoon.
Öljytikku pois paikaltaan ja Motonetin tuliaisena tullut alipaine pumppu hommiin. Melko kätevää ja siistiä hommaa. Öljyn poistumista odotellessa kerkesi tavaan manuaalia vielä uudemman kerran.

Alipaine pumpulla mökäöljyt pihalle.
Jahka vanhat mökäöljyt oli saatu parempaan talteen ruuvattiin suodatin pois paikaltaan. Sen verran oli tiukkaan jämähtänyt että vaati ison ruuvarin läpi lyönnin että päästiin vipuvarren turvin niskanpäälle.
Uuden suodattimen tiivisteen voitelu tuoreella öljyllä ja suodatin paikalleen.

Uusi suodatin paikallaan. 
Tämän jälkeen 5 litraa Quiksilverin täyssynteettistä kitusiin ja öljynvaihto oli tätä myöten jiirissä.

Öljyt koneeseen.
Seuraavaksi laskin vanhat peräöljyt alas ja tavara näytti täysin sellaiselta kuin pitääkin, vettä ei ollut siis joukossa. Tämän jälkeen pumpattiin niin ikään Quicksilverin valmistamat litkut perään ja näin oli tämäkin homma voiton puolella.

Seuraavaksi vaihdoin bensansuodattimet, ensin vähäpaineisen suodattimen ohjekirjan ohjeiden mukaan ja hetken empisen jälkeen myös sen suurpaineisen vastaavan suodattimen.

Suurpaine puoli.

Matalapaine puoli.
Näiden jälkeen vielä ruuman puolelle uusi vedenerotin ja näin oli kaikki uudet suodattimet kadonnut varaston hyllyltä.

Uutta filtteriä ruumaan.
Sytytystulppia ei tällä kertaa vaihdettu, huoltokirjan mukaan vaatii 300 tunnin välein vaihdon mutta taitaa tuossakin olla hieman turhankin tiukat speksit.

Jäljelle jäi enään rasvanippojen kiertäminen pumpun kanssa ja seuraavaksi onkin sitten perusteellisen pesun aika.

Star Briten myrkyt.







3 kommenttia:

  1. Hyvä setti!

    Sellainen jutska, että peräöljyt kai kantsisi vaihtaa nimenomaan syksyllä, jotta mahdollinen öljyn sekaan eksynyt vesi ei jäätyisi ja siten ehkä hajoittaisi paikkoja. Jos kone on talven lämpimässä, tuolla ei sit oo niin merkitystä.

    Käsitteet "Merkkari" ja "mökäöljy" vois ehkä avata ;)

    t. "DigiHate"

    VastaaPoista
  2. Tuli taas kalasteltua vielä hyvän matkaa tammikuun puolelle kunnes kilahti lätäköt jäähän, tosiaan kannattaisi nuo huollot tehdä kauden päätteeksi mutta mukavuuden halusta jäi taas huollot vähän lämpimämmille keleille :)

    VastaaPoista
  3. Jep - kevätauringossa huollot tosiaan mukavampi tehdä kuin syysmyrskyissä.

    Jos koneeseen laittaa/suihkuttaa jotain suojaöljyä talveksi, niin sitten tulppien vaihto kuulemma kannattaa ajoittaa kevään koeajojen jälkeiseen hetkeen: Vanhoilla tulpilla siis ekana suojaöljyjen poltto ja vasta sit tuliterät tulpat kehiin! ;)

    t. "DigiHate"

    VastaaPoista