perjantai 5. kesäkuuta 2015

Vetouisteluvenettä rakentamaan, osa 7

Kuten aiemmista kirjoituksista on käynyt ilmi, veneeni elektroniikasta vastaa Lowrance. Koko laitteisto on samaa tuoteperhettä jolloin integrointi sujuu muitta mutkitta plug & play tyyppisesti.
Järjestelmän asennushommat alkoivat tietysti veneen rakenteisiin tutustumisella ja laitteiston paikkojen ja johdotusten huolellisella suunnittelulla.
Pilothousessa on harvinaisen siististi toteutettu sähköistys ja sulaketauluistakin olisi löytynyt riittävästi vapaita paikkoja. Mukana tuli myöskin kytkentäkaavio veneen sähköjärjestelmästä mikä auttaa mahdollisten vikatilanteiden selvittelyssä.

Lowrance -perfectly equipped for the water.

Sähköistyksiä mietittäessä päätettiin toteuttaa koko elektroniikan sähköistys oman piirinsä taakse. Pulpetin sisään hankittiin 12 paikkainen Blue Sea Systemsin sulaketaulu jolle vedettiin päävirtakytkimeltä riittävän paksu syöttö- ja maakaapeli. Mahdollisten häiriöiden tullessa on helppo paikallistaa viat kun koko systeemi on oman sulaketaulunsa takana. Pulpetin sisään tehtiin vanerista asennuslevy esimerkiksi tutkamodulin, NMEA-jakotukkien jne. kiinnittämistä varten.

Asennus vaneri tutkalle, NMEA jakotukeille jne.

Lowrancen GEN3 monitoiminäyttö sijoitettiin tiestystikin pulpettiin. Pilothousen pulpetti on sen verran suuri että se mahdollistaa näiden isompienkin näyttöjen asentamisen. Monissa veneissä pulpetit ovat kiusallisen pieniä ja uistelija joutuu tyytymään pienempiin näyttöihin. Lowrancen autopilotti ei tarvitse omaa erillistä näyttöä mikä osaltaan vielä vapauttaa tilaa pulpetissa. Monitoiminäyttö ei voi koskaan olla liian suuri kun näytölle otetaan yhtä aikaa tarkasteltavaksi useampaa eri dataa. Isomman näytön kaveriksi hyttiin ruuvattiin Ykköskaiteen tekemään rosteri kaiteeseen 7 tuumainen versio Lowrancen GEN2 sukupolven tuoteperheestä.

Tarvittavan aukon sahaaminen käy helposti laitteen mukana tulevan asennus sapluunan avulla. Sapluuna tarkasti halutulle paikalle maalarinteipillä kiinni jonka jälkeen poistetaan tarvittava alue esimerkiksi pistosahalla. 
GEN3 TOUCH asennus template paikallaan.

Plotterin reijän sahauksen jälkeen toteutettiin vastaavaan tyyliin uppoasennus VHF-radiolle. Radio laitettiin katonrajaan minne sen sai luonnolliseen paikkaan kipparin käsien ulottuville. VHF-antennin rosterinen säädettävä jalka tuli niinikään katolle. Molempien asennus kävi helposti Pilothousen katon rajassa olevien avattavien luukkujen kautta.

Viimeisenä katsottiin paikka tutka-antennille veneen katolta. Tutkan mukana tulee samainen template jonka avulla tutkan asemointi ja tarvittavien kiinnitysreikien poraaminen käy erittäin helposti. Hytin lipan alta löytyvästä luukusta tutka-antennin kiinnittäminen oli erittäin helppoa.
Tutkan asentamisessa tulee ottaa huomioon tietyt varoetäisyydet mm. muihin antenneihin. Tutkan edessä tulee olla esteetön reitti antennin lähettämälle tutkapulssille. Asennettaessa tutka hytin katon takalaitaan tulee huolehtia että antenni tulee riittävän korkealle jotta lähetetty signaali ei heijastu katon pinnasta. Asennusohjeista löytyy kattavat tiedot oikeanlaisen asennuksen toteuttamiseksi.

Tutka-antennin asemointia.

Laitemodulien asennuksen  jälkeen oli johtojen vetämisen vuoro.Pilothousesta löytyi hyvät reitit tarvittaville johdoille ja kaapeleille. Vedettävää piuhaa piisaa  kun kaikki laitteet kytketään NMEA-verkkoon. Nykyään on onneksi olemassa 4-lähtöisiä NMEA haaroitustukkeja joita itsekin kytkin kaksi sarjaan pulpetin sisään. Erillisistä T-haaroista rakentaessa tuo veisi huomattavasti enemmän tilaa. Johtojen asentamisen ja laitteiston testaamisen jälkeen asennukset viimeisteltiin johtoja siistimällä.

8-lähtöinen NMEA haaroitus asennusvaneriin kiinnitettynä.

Antenneille ja kaikuluotaimen anturille hankin Scan Strutin täysin vesitiiviit läpiviennit. Läpivientejä löytyy useampaa eri kokoa käytettävien kaapeleiden ja liittimien vaatimusten mukaan. Läpivientien asennus on helppoa ja paketissa tulee kaikki tarvittava mukana. Läpiviennin kumisia sisäosia tulee mukana eri kokoja joista on helppo valita juuri oikea koko käytettävän kaapelin mukaan.

Tutkan vesitiivis läpivienti.
Kaikuluotaimen chirp anturiksi valikoitui Airmarin TM150 peräpeiliversio. Anturin läpivienniksi hankin edellä mainitun Scan Strutin tuoteperheen isomman mallin jonka läpimitta riittää kaikuanturin liittimelle. Samaisesta läpiviennistä saadaan mahtumaan myöhemmin asennettavat muut peräpeiliin tulevat kaikuluotainten anturit.


 Kaikuantureiden Scan Strutin läpivienti.
Asennusten valmistuttua jäljellä oli enään asetusten säätäminen sekä tietysti itse laiteiston testaaminen käytännössä. Elektroniikka ja itseasiassa koko vene koeajettiin ensimmäistä kertaa vain muutamia päiviä ennen ensimmäistä varsinaista kalareissua. Onneksemme kaikki toimi kuitenkin moitteetta ja ensimmäiseen reissuun voitiin lähteä luottavaisin mielin.

Koeajoa vailla.




















Viimeisenä vuorossa ollutta Lowrancen autopilotin asennusta käsiteltiinkin jo aiemmassa postauksessa:

Vetouisteluvenettä venetta rakentamaan, osa 6

Kesän mittaan olisi tarkoitus asentaa vielä ainakin Lowrancen Sonichub. Sonichub on veneilykäyttöön tarkoitettu vesitiivis audiojärjestelmä jota käytetään HDS laitteella NMEA-verkon kautta. Musiikkia voi kuunnella mobiililaitteiden, muistitikun tai vaikka Sonichubilta löytyvän FM radion kautta. 
Sonichubissa on tehokas 4-kanavainen vahvistin ja järjestelmän mukana toimitetaan kaksi vedenpitävää kaiutinta. Tarkemmat speksit linkin takaa:

http://lowrance.fi/index.php/2014-05-08-10-56-05/viihde/item/42-sonichub%C2%AE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti